I et oppslag på fylkets hjemmeside skriver Jan Fredrik Vinje om samarbeidet mellom skolene i Telemark og Uganda: Uganda-samarbeidet styrker skolemiljøet
- Det samarbeidet vi har med Uganda styrker skolemiljøet og er veldig populært hos elevene. Det sier rådgiver Tom Nilsen ved Rjukan videregående skole, som nå går inn i det femte året med lærerutveksling.
Bygge broer
- Det dreier seg om å bygge broer mellom kulturer og skape gjensidig forståelse og kunnskap, sier prosjektleder Ingrid Kjelsnes. - Samtidig har dette en klar faglig verdi, for vi har mye å lære av hverandre. De ugandiske lærerne er veldig dyktige på klasseundervisning, og de bidrar både på allmennfag og yrkesfag. Det at de underviser på engelsk er en styrke for våre elevers språktrening, og bidrar til et internasjonalt miljø. Vi på vår side opplever at vår kompetanse på bl.a. yrkesopplæring blir brukt og satt pris på.
Innføringskurs
Utvekslingslærere fra Telemark i år er Tormod Fanuelsen fra Rjukan videregående og Linn Obrestad fra Hjalmar Johansen. Hun skal jobbe spesielt med dokumentasjon av prosjektet og undervisning ved de ugandiske skolene. Fra Uganda er allerede Mark William Kajubi og Daniel Kasozi på plass i Telemark. Før de starter undervisning gjennomgår de et innføringskurs i regi av Fredskorpset.
Elevutveksling
24. september reiser tre elever og to lærere fra Rjukan til Kampala for å være der i to uker. Temaene de skal arbeide med er korrupsjon og gjenbruk. I fjor var elever fra Uganda her i Telemark, og neste år kommer det også en elevgruppe. I tillegg til lærere og elever har også skoleledere fra Rjukan, Notoddden og Lunde vært i Uganda for å møte kolleger der, og de ugandiske kollegene har vært i Norge og Telemark.
Dypere forståelse
- Vi har blitt ganske godt kjent, og fått en langt dypere forståelse for hverandres arbeidssituasjon og utfordringer. Vi mener at vi har bidratt til at våre venner i Uganda har fått øye på noen forbedringsområder for sin del, og selv har vi fått verdifulle impulser og inspirasjon.
- Det samarbeidet vi har med Uganda styrker skolemiljøet og er veldig populært hos elevene. Det sier rådgiver Tom Nilsen ved Rjukan videregående skole, som nå går inn i det femte året med lærerutveksling.
Bildet: Brobygging mellom kulturer er et viktig element i samarbeidet mellom Rjukan videregående skole og Uganda. Fra v. prosjektleder Ingrid Kjelsnes, utvekslingslærer Tormod Fanuelsen, utvekslingslærerne Daniel Kasozi og Mark William Kajubi, fjorårets utvekslingslærer Linn Obrestad og rådgiver Tom Nilsen
Siden 2004 har Rjukan videregående hatt samarbeid og lærerutveksling med tre videregående skoler i Ugandas hovedstad Kampala. De første årene var Notodden og Lunde videregående også med i samarbeidet. De to siste årene har det vært både lærer- og elevutveksling. Prosjektet går i regi av Fredskorpset, som dekker lønn til utvekslingslærere og kostnader.Bygge broer
- Det dreier seg om å bygge broer mellom kulturer og skape gjensidig forståelse og kunnskap, sier prosjektleder Ingrid Kjelsnes. - Samtidig har dette en klar faglig verdi, for vi har mye å lære av hverandre. De ugandiske lærerne er veldig dyktige på klasseundervisning, og de bidrar både på allmennfag og yrkesfag. Det at de underviser på engelsk er en styrke for våre elevers språktrening, og bidrar til et internasjonalt miljø. Vi på vår side opplever at vår kompetanse på bl.a. yrkesopplæring blir brukt og satt pris på.
Innføringskurs
Utvekslingslærere fra Telemark i år er Tormod Fanuelsen fra Rjukan videregående og Linn Obrestad fra Hjalmar Johansen. Hun skal jobbe spesielt med dokumentasjon av prosjektet og undervisning ved de ugandiske skolene. Fra Uganda er allerede Mark William Kajubi og Daniel Kasozi på plass i Telemark. Før de starter undervisning gjennomgår de et innføringskurs i regi av Fredskorpset.
Elevutveksling
24. september reiser tre elever og to lærere fra Rjukan til Kampala for å være der i to uker. Temaene de skal arbeide med er korrupsjon og gjenbruk. I fjor var elever fra Uganda her i Telemark, og neste år kommer det også en elevgruppe. I tillegg til lærere og elever har også skoleledere fra Rjukan, Notoddden og Lunde vært i Uganda for å møte kolleger der, og de ugandiske kollegene har vært i Norge og Telemark.
Dypere forståelse
- Vi har blitt ganske godt kjent, og fått en langt dypere forståelse for hverandres arbeidssituasjon og utfordringer. Vi mener at vi har bidratt til at våre venner i Uganda har fått øye på noen forbedringsområder for sin del, og selv har vi fått verdifulle impulser og inspirasjon.
No comments:
Post a Comment